O situatie de criza…   12 comments

O situatie de criza. Corpul tau se concentreaza pe supravietuirea pe termen scurt. Nivelul de adrenalina creste, presiunea sangelui se ridica, respiri din ce in ce mai repede. Picioarele sunt gata de fuga, bratele sunt incordate, gata pentru lupta. Pupilele sunt dilatate, gata pentru a primi mai multa lumina. Simti pericolul iminent, stii ca ceva nu e in regula. Nu, nu este o secventa dintr-un film de actiune, e un atac de panica.


Atacurile de panica sunt cele mai raspandite afectiuni psihice, afectand unul din 75 oameni. Cel putin 1,6% din adultii americani, adica 3 milioane oameni, vor avea un atac de panica intr-un anumit moment al vietii lor. Acesta este un episod brusc si coplesitor de frica, fara vreun motiv aparent. Pentru a vedea daca esti expus unui atac de panica, trebuie sa arunci o privire asupra nivelului de stres al vietii tale, acesta declansand mai multa frica decat orice alt eveniment.

Atacurile de panica se pot petrece oricand, chiar si in timpul somnului. Un atac dureaza de obicei pana la 10 minute,dar unele simptome pot dura si mai mult. Acesta vine adesea insotit de transpiratie, batai accelerate ale inimii, dureri de piept, sufocare, ameteala, tremurare, amortire a membrelor, teroare, frica de innebunire sau dorinta de evadare. Printre lucrurile care cauzeaza atacurile, cele importante sunt evenimentele majore din viata unei persoane, precum casatoria sau nasterea unui copil, stresul sever, o dispozitie genetica, tulburari hormonale sau antecedente de trauma emotionala. Atacurile de panica sunt neasteptate, venind brusc, fara avertisment sau fara vreun motiv anume, petrecandu-se repetat.

Mintea este imediat umpluta de ganduri ca ai putea muri din cauza unui infarct, ca te-ai putea sufoca, ca vei innebuni sau vei pierde controlul. Mintea umana retine cu usurinta circumstantele in care un atac de panica s-a petrecut asa ca, data urmatoare, un raspuns de panica este declansat de o situatie sau un mediu pe care mintea nu l-a putut gestiona eficient.

Atacurile de panica sunt deseori urmate de agorafobie, teama de spatii largi. Dintr-o perspectiva a evolutiei, tema este justificata din moment ce, acum mii de ani, spatiile deschise reprezentau posibilitatea atacurilor de animale.

60% din atacurile de panica sunt acompaniate de hiperventilatie, un semn ca este prea mult oxigen si ca este nevoie de o anumita cantitate de dioxid de carbon pentru corpul nostru. Pierderea de CO2 se poate preveni prin tinerea respiratiei. Respiratul intr-o punga de hartie este, de asemenea, o tehnica folositoare. Exercitiile sunt cel mai bun mod de „resetare” a respiratiei ce devine haotica dupa un atac.

Partea creierului unde se petrece atacul este una primitiva, menita pentru supravietuire si nu pentru rezolvarea situatiilor complexe. Nu partea rationala a creierului gestioneaza situatiile de criza, ci cea irationala.

Gestionarea unui atac de panica de unul singur este relativ simpla. Daca o persoana a fost diagnosticata cu aceste simptome, unele tehnici pot opri atacul. Primul pas este relaxarea muschilor, constientizarea tensiunii, urmata de incordarea si relaxarea repetata muschilor. Urmeaza incetinirea ritmului haotic de respiratie, respirand ca si cum ai sufla o lumanare. Plasarea mainilor pe stomac pentru a simti ritmul respiratiei este recomandata.

Exceptand tratamentul de acasa, o combinatie de psihoterapie si medicamente produce rezultate bune. Progresul este in general observat in 6 pana la 8 luni. Majoritatea specialistilor sunt de acord in privinta combinarii terapiilor cognitive si de comportament pentru tratarea crizelor de panica.

Multe persoane au probleme cu prietenii, familia sau slujba in timp ce se lupta cu atacurile de panica, sunt mai inclinati spre consumul de alcool sau abuzul de droguri, au un risc mai mare de a se sinucide, petrec mai mult timp in camerele de urgenta ale spitalelor si mai putin timp cu hobby-urilew lor, sportul sau cu activitati placute, tind sa fie dependenti din punct de vedere financiar de altii, se simt mai putin sanatosi din punct de vedere psihic si fizic, simt teama de a se indeparta de casa.

By Bogdan Obretin, News Editor

March 12th, 2006, 20:01 GMT

12 responses to “O situatie de criza…

Subscribe to comments with RSS.

  1. I’ve been checking your blog for a while now, seems like everyday I learn something new 🙂 Thanks

  2. Good! Thank you! I always wanted to write in my site something like that. Can I take part of your post to my blog?

  3. Of course, what a great site and informative posts, I will add backlink – bookmark this site? Regards, Reader

  4. Intriguing post. I have been searching for some good resources for solar panels and discovered your blog. Planning to bookmark this one!

  5. Nice post! You truly have a wonderful way of writing which I find captivating! I will definitely be bookmarking you and returning to your blog. In fact, your post reminded me about a strange thing that happened to me the other day. I’ll tell you about that later…

  6. I would like to say “wow” what a inspiring post. This is really great. Keep doing what you’re doing!!

  7. I’ve been checking your blog for a while now, seems like everyday I learn something new 🙂 Thanks

  8. Hello, this is my first time i visit here. I found so many interesting in your blog especially on how to determine the topic. keep up the good work.

  9. I would like to say “wow” what a inspiring post. This is really great. Keep doing what you’re doing!!

  10. Intriguing post. I have been searching for some good resources for solar panels and discovered your blog. Planning to bookmark this one!

  11. Of course, what a great site and informative posts, I will add backlink – bookmark this site? Regards, Reader

  12. Thanks for posting. Good to see that not everyone is using RSS feeds to build their blogs 😉

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: